12 Mayıs 2013 Pazar

SUNUM-TARTIŞMA-PANEL


SUNUM NEDİR?
Sunum, iletmek istediğiniz mesajları karşı tarafa direkt olarak anlatmaktır. İster sadece birkaç kişi önünde olsun, ister kalabalık bir toplumun önünde olsun farketmez, etkili bir sunum her ortamda başarılı olmanızı sağlayacaktır
Size doğru gelen bir fikri, karşı taraf doğru olarak kabul etmeyebilir. Karşı tarafın da savunduğunuz düşünceyi doğru olarak benimsemesi, savunduğunuz düşünceden çok, savunduğunuz düşünceyi anlatma tarzınıza bağlıdır. Siz de bir uzman gibi, sunumunuzu başarılı bir şekilde sunabilirsiniz. Fakat bahsettiğimiz gibi bazı tekniklere önem vermeniz gerekmektedir.
Konuşmanıza çıkmadan önce, sunumunuz üzerinde çok çalışın, gözden geçirin. Böylece aşırı heyecanınız biraz da olsa azalacaktır, bu da herkesin önünde hata yapma riskini azaltacak, konuya daha çok hakim olmanızı sağlayacaktır.
Bir sunumda görsellik çok önemlidir. Eğer görsellik iyi olursa, hem dinleyici hem de izleyici kitleniz olacaktır. Projeksiyonu kullanarak, savunduğunuz fikirleri görselliğe de taşıyabilirsiniz. Çeşitli efektler kullanarak, etkili bir prezentasyon hazırlamak sizin sunumda başarılı olmanızı sağlar. Burda bize düşen görev, sizlere görsellik ile ilgili yardımcı olmaktır.

SUNUMU BAŞARILI KILACAK ETKENLER NELERDİR?

1. Savunduğunuz düşünceyi, tanıtmaya çalıştığınız ürünü vs. vurgulamaya önem verin.
2. Sunumunuz üzerinde çok çalışın.
3. Görselliği ön plana çıkarın.
4. Heyacanınızı kaybetmeyin.
5. "Sunumu son birşey daha ekleyerek bitirmek istiyorum.." diye bitirin...
SUNUMDAN ÖNCE YAPILMASI GEREKENLER
Sunumu yapan kişinin sunumdan önce bazı noktalara dikkat etmesi gerekir.
1. Öncelikle bir konu seçilmelidir. Bu konu güncel olmalıdır.
2. Sunumun hazırlığında bol ve değişik kaynaktan yararlanmak faydalıdır.
3. Sunum yerinin daha önceden görülmesi gerekir.
4. Prova yapma, kullanacağı malzemelerin kontrolü sunumu yapan kişinin amacına ulaşmasında yararlı olacaktır.

SUNUM SIRASINDA YAPILMASI GEREKENLER

1. Sunum esnasında ciddi, ağırbaşlı, temiz ve derli toplu görünüm önemlidir.
2. Sunum yapacak kişi konuşma anında ses tonuna, jest ve mimiklerine, sahneyi veya kürsüyü rahat kullanmaya özen göstermelidir.
3. Konuşmacının dinleyicilerle, başta bakışlar olmak üzere, vücut diliyle iletişim kurması daha etkili olur.
4. Konuşmacı ses ve kelimelerin doğru telaffuza özen göstermesi gerekir.
5. Sunumda, bilgisayar, cd, disket, projeksiyon cihazı, slayt(slide) makineleri, mikrofon gibi teknolojik araçlardan faydalanabiliriz.
6. Görsel malzemenin en az espri kadar konuşmanıza ilgi ve tat katacağını unutmamalıyız

TARTIŞMA NEDİR?

Bir grubu (veya çoğunluğu) ilgilendiren, daha önceden belirlenen bir konu hakkında farklı düşünceleri olan kişilerin konuyla ilgili görüşlerini açıklamak, konuyu (veya sorunu) çözmek, muhatabın zayıf yönlerini aramak amacıyla bir araya gelerek yaptıkları karşılıklı konuşmaya tartışma denir.

TARTIŞMA KONUSU: üzerinde konuşmaya ve araştırma yapmaya değer nitelikte olmalı, kanıtlanmış konular üzerinde ısrar edilmemeli, normal bir ses tonuyla konuşulmalı, saygılı olunmalı, dedikodu etmekten, bağırıp çağırmaktan, konu dışına çıkmaktan ve konuşanın sözünü kesmekten kaçınılmalıdır.


TARTIŞMADAN BEKLENEN: gerçeği aramak, gerçeğin aydınlattığı hareket yolunu seçmektir. Söz cambazlıklarının, körü körüne direnmelerin, içten pazarlıklı propagandaların, duygusal çıkmazların gerçekleri kararttığı bir yerde tartışmadan beklenen faydalar derlenemez.

Sakin konuşan soğukkanlılıkla cevap veren, söylenecek sözü olmadığı zaman susmasını bilen, konuşurken kendine güvenç duyan bir kimse her çeşit konuşmada başarı gösterir. 

Tartışmaları bir başkan yönetir. Tartışmada başkanın görevlerini hatırlayarak başkana yardımcı olmakla bir anlamda tartışmanın kurallarına da uyulmuş olunur.

TARTIŞMALARDA BAŞKANIN GÖREVLERİ:


1. Konuyu özellikleri ve sınırlarıyla dinleyicilere belirtmek. 
2. Konuşmacıları dinleyicilere tanıtmak.
3. Tartışmayı başlatmak.
4. Konuşmacıların konu dışına çıkmalarını engellemek.
5. Herkese eşit konuşma süresi vermek.
6. Konuşmacılara yerine göre sorular yöneltmek.
7. Tarafsız olmak.
8. Tartışma kurallarına uymayanları uyarmak.
9. Kısa özetler yaparak konuyu toparlamak.
10. Tartışmanın sonucunu açıklamak.


PANEL NEDİR?
Bir konuşmacı grubunun dinleyiciler önünde, genellikle bilimsel, sosyal ya da siyasî bir konuyu tartışmak amacıyla yaptıkları toplu görüşmelerdir. Toplumu ilgilendiren bir konunun dinleyiciler önünde, sohbet havası içinde, uzmanları tarafından tartışıldığı konuşmalara panel denir. Açık oturum ile panel özellikleri yönüyle birbirlerine çok benzerler. Hatta bazı kitaplarda panel ile açık oturum aynı konuşma türü olarak verilir. arada sadece üslûp farkı vardır.

Panelden amaç bir konuda karara varmaktan ziyade sorunu çeşitli yönleriyle aydınlatmak, farklı görüşleri, farklı anlayışları ortaya koymaktır.
Panelde de bir başkan bulunur. Konuşmacı sayısı 3 ile 6 arasında değişebilir. Konuşmacılar, uzmanı oldukları konunun ayrı birer yönünü ele alırlar. Konuşmalar, açık oturumda olduğu gibi başkanın verdiği sıraya ve süreye göre yapılır.
Panelin sonunda, dinleyiciler panel üyelerine soru sorabilirler. Tartışma dinleyicilere de geçerse o zaman tartışma, forum şekline dönüşür.


PANALLERİN ÖZELLİKLERİ ŞÖYLEDİR:

Panellerde yarışma ve tartışma havası yoktur.
Başkan, konuyu belirtir, konuşmacıları tanıtır. Ele alınan konu ile ilgili bilgileri verir.
Başkan, konuşmacılara sorular yöneltir. Konuşmacılar da görüşlerini belirtirterek, gerekli bilgiler verirler.
Diğer konuşmacılarda konuşmakta olanın sözlerini özenle dinleyip, gerekli notu alırlar. Gerekirse, konuşmacının bazı görüşlerine katılmadıklarını nedenleri ile birlikte belirtirler.
Paneller, büyük bir salonda dinleyiciler önünde yapılabileceği gibi yayın organlarının stüdyolarında da yapılabilir.

PANEL BAŞKANININ GÖREVLERİ:

Konuyu ortaya koymak.
Konuşmacılara sırayla söz hakkı vermek.
Panelin sonunda konuyu derleyip toparlamak.
Şartlar uygunsa dinleyenlere söz hakkı vermek.
Konuşmacılara rahat bir ortam hazırlamak.








    Hiç yorum yok:

    Yorum Gönder